Lima Pertimbangan Memilih Sekolah (Studi Kasus di SMA Muhammadiyah di Kabupaten Bantul)
DOI:
https://doi.org/10.51454/jet.v4i2.206Keywords:
parent, choose school, Muhammadiyah schoolAbstract
The impact of advances in technology and communication has almost changed all aspects of life, including the order of educational life, making parents more protective in choosing schools for their children. This makes parents tend to prefer religion-based schools with more religious lessons. This study aims to determine the factors that influence parents' decisions in choosing Muhammadiyah High School (SMA). The research method used in this study was quantitative involving 100 parents of students who chose Muhammadiyah schools in Bantul Regency. The results of this study found that parents chose Muhammadiyah schools because of location, distance, vision and mission factors, family support and religious learning. Parents choose Muhammadiyah schools in the hope of avoiding the negative impact of technological and communication advances because Muhammadiyah schools provide more religious learning.
Downloads
References
Cristianto, H. (2020). Konsekuensi Yuridis Pembatasan Sosial Berskala Besar. Detik News.
Dewantara, J., & Nurgiansah, T. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID 19 Bagi Mahasiswa Universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Basicedu, 5. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.669
Dewi, R. (2015). Motivasi Orang Tua Memilih Sekolah Berbasis Agama Di MI Tahassus Prapagkidul Kecamatan Pituruh Kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan.
Donnelly, R., & Patrinos, H. (2021). Learning Loss During Covid-19: An Early Systematic Review. Economics Vetted and Real Time Papers, 77.
Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. (2021). Learning Loss Due to School Closures During the Covid-19 Pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 118. https://doi.org/https://doi.org/10.1073/PNAS.2022376118
Fatiha, N., & Niwa, G. (2020). Kemerosotan Moral Siswa pada Masa Pandemic Covid- 19: Meneropong Eksistensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1.
Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak. Kaji. Penelit. Pendidik. Dan Pembelajaran, 1, 118–123.
Hakim, M., & Mulyapradana, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Daring dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Mahasiswa Pada Saat Pandemik Covid-19. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 4. https://doi.org/https://doi.org/10.31294/widyacipta.v4i2.8853
Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Pjok) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 Di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences and Physical Education, 8.
Hidayati, D., & Andi, A. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Orang Tua dalam Memilih Sekolah Dasar Islam di Bandung Indonesia. Jurnal Randwick International of Social Science (RISS), 1.
Jamaluddin, F. (2016). Waspada, ini 4 Efek Negatif Media Sosial Bagi Anak dan Remaja. Www.Merdeka.Com.
Kristiani, N. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Orang Tua Siswa Memilih SD Kasatriyan Surakarta. Manajemen Maranata, 16, 91–118.
Mayasari, D. (2016). 8 Dampak Buruk Media Sosial Bagi Anak dan Remaja. Www.Timesindonesia.Co.Id.
Mulya, G. (2018). Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Jasmai Dalam Pembentukan Karakter Generasi Muda di Era Disrupsi Media. Disrupsi Media, 1, 1–10.
Palar, J., Onibala, F., & Oroh, W. (2018). Hubungan Peran Keluarga dalam Dampak Negatif Penggunaan Gadget dengan Perilaku Anak dalam Penggunaan Gadget di Desa Kiawa 2 Kecamatan Kawagon Utara. Ejournal Keperawatan, 6, 1–8.
Puji, A., & Nurmalita, A. (2014). Teknologi Komunikasi dan Perilaku Remaja. Jurnal Analisa Sosiologi, 3. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.20961/jas.v3i1.17452
Rudito, P., & Sinaga. (2017). Digital Mastery, Membangun Kepemimpinan Digital Untuk Memenangkan Era Disrupsi. Gramedia Pustaka Utama.
Suru, M. (2010). Problematika pendidikan moral di sekolah dan upaya pemecahannya. Jurnal Fikroh, 4.
Ulwah, A. (2002). Pendidikan Anak Dalam Islam. Pustaka Amani.
Verdiyani, R. (2016). Analisis Animo Masyarakat Dalam Memilih Sekolah Anak Di SD Wuluhadeg dan SD IT Assalaam. Jurna Pendidik Guru Sekolah Dasar, 5, 2262–2269.
Zeshasina, Rosha, Wati, L., & Surya, D. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Orang Tua dalam Pengambilan Keputusan Memilih Sekolah Dasar Islam Al-Azhar 32 Padang. E-Jurnal Apresiasi Ekonomi, 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sahrul Akbar, Dian Hidayati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.