Transformasi Digital Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di Sekolah pada Masa Pandemi

Authors

  • Vinca Desti Mardiana Prodi Manajemen Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan
  • Dian Hidayati Program Studi Magister Manajemen Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.180

Keywords:

Digital Transformation, Pandemic, Thematic Learning

Abstract

The COVID-19 pandemic has resulted in changes in the implementation of education from face-to-face learning to distance learning, thus demanding a digital transformation through the use of technology. The purpose of this study was to determine the form and process of digital transformation carried out in carrying out thematic learning activities during the distant learning period at the basic education level. The data collection technique used was interviews involving the principal, and two teachers as research resource persons. Data analysis includes collection, reduction, display, and verification/conclusion. The results showed that SD Al Azhar 38 Bantul carried out a digital transformation in thematic learning during the covid-19 pandemic by utilizing platforms such as pintro, zoom, google meet, and whatsapp. Meanwhile, the digital transformation process carried out by SD Al Azhar 38 Bantul itself went through several stages, namely digital transformation planning; organizing digital transformation; implementation of digital transformation; and control over digital transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R. T., Fitrazhmara, T., Cahyanti, W. T., & Nagari, P. M. (2021). Prosiding National Seminar on Accounting, Finance. Pemanfaatan Transformasi Digital dalam Pembelajaran Akuntansi, 1(4), 270–279.

Anggrawan, A. (2019). Analisis Deskriptif Hasil Belajar Pembelajaran Tatap Muka dan Pembelajaran Online Menurut Gaya Belajar Mahasiswa. MATRIK: Jurnal Manajemen, Teknik Informatika dan Rekayasa Komputer, 18(2), 339–346. https://doi.org/10.30812/matrik.v18i2.411

Arikunto, Suharsimi dan Yuliana, L. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Graha Cendekia

Azhar, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Fathonah, Umi dan Mulyono, R. (2021). Manajemen E-Learning Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 150–159. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.9906

Fikri, M., Ananda, M. Z., Faizah, N., Rahmani, R., Elian, S. A., & Suryanda, A. (2021). Kendala Dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Kajian Kritis. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(1), 145–148. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2290

Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Idhartono, A. R., & Rafikayati, A. (2021). Inovasi global pembelajaran ABK selama masa pandemi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(2), 233–241. https://doi.org/https://doi.org/10.36456/kanigara.v1i2.4259

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran Tematik:(Konsep dan Aplikasi). Solo: Cv. Ae Media Grafika.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2007). Terj. Analisis Data Kualitatif–Buku Sumber tentang Metode-metode Baru. Universitas Indonesia Press: Jakarta.

Nadiasari, N., & Nurhadi, N. (2019). Pengorganisasian Kelompok Sadar Wisata Melalui Program Desa Wisata di Desa Pujon Kidul. Jurnal Pendidikan Nonformal, 14(2), 94–107.

Narayana, I. W. G. (2016). Analisis terhadap hasil penggunaan metode pembelajaran synchronous dan asynchronous. Semnasteknomedia Online, 4(1), 1–4.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. JISAMAR (Journal of Information System, Applied , Management , Accounting and Researh) p-ISSN : 2598-8700 ( Pri. 4(2), 30–36.

Rakhman, A. dan A. S. K. (2020). Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh dalam Meningkatkan Life Skill pada Anak Usia Dini. Journals STKIP Siliwangi, 6(2), 9–17.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring Di Tengah Wabah Covid- 19 (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic). Biodik, 6(2), 214–224.

Supartini, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(2), 277–293. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sd. Edcomtech, 1(2), 129–136. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/1799

Wahyuningsih, D., & Sungkono, S. (2017). Peningkatkan interaktivitas pembelajaran melalui penggunaan komunikasi asynchronous di Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 227–237.

Widyaningrum, R. (2012). Model pembelajaran tematik di MI/SD. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 10(1), 107–120.

Downloads

Published

2022-08-01

How to Cite

Desti Mardiana, V., & Hidayati, D. . (2022). Transformasi Digital Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di Sekolah pada Masa Pandemi. Journal of Education and Teaching (JET), 3(2), 213-223. https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.180