Manajemen Pembelajaran: Program Belajar Anak Binaan di Lapas Anak Kota Kendari

Authors

  • Argita Argita Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Candra Gunawan Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Risnawati Risnawati Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Syahrini Syahrini Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Nasir Nasir Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Muryanto Lanontji Progam Studi Ilmu Hukum, Universitas Muhammadiyah Kendari

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.113

Keywords:

Hak anak, LPKA, Pembinaan, Pendidikan

Abstract

The purpose of this study was to analyze the assisted child learning program in Kendari City Prison. Rooted by the Law of the Republic of Indonesia in Article 31 Paragraph 1 which every citizen is obliged to attend basic education and the government is obliged to finance it. The research method uses a qualitative approach. This qualitative data is obtained by making direct observations, with the aim of obtaining an overview of the implementation of child development activities in prisons. Meanwhile, observation and document analysis are used to validate data from interviews. The results showed that the education process in LPKA was carried out in accordance with the LPKA guidebook which was classified according to the law decided by the judge. Due to limited facilities and infrastructure, the education planning process in LPKA still uses minimal facilities, although not maximally. Even so, the assisted children can still experience education and experience many changes in both behavior and morals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Harimurti, E. R. (2019). Manajemen Pembinaan Anak di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Klas II Jakarta dalam Rangka Perlindungan Hak Anak Pidana. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(3), 10. https://doi.org/10.5281/zenodo.3360407

Hasanah, isnani nurul. (2017). Program Resosialisasi Anak Putus Sekolah dalam Upaya Penyesuaian Diri Penerima Manfaat dI Panti Pelayanan Sosial Anak “Tawangmangu” Karanganyar. Skripsi. 4, 9–15

Haryaningsih, S., & Hariyati, T. (2020). Resosialisasi di lembaga pemasyarakatan khusus anak. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(3), 191. https://doi.org/10.29210/151300

Heri, T. (2019). Pembinaan Kesadaran Beragama Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Agama Islam Di Lapas Kelas Iib Anak Wanita Tangerang. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 142–155. https://doi.org/10.22236/jpi.v10i3

Nazmujanah, S.-S. (2020). Religiusitas Narapidana Remaja Lembaga Pembinaan Khusus Anak KLAS II Bandar Lampung Tahun 2019 Skripsi. 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Nur, R. (2017). Esistensi Lembaga Perlindungan Khusus Anak (Lpka) Di Kota Gorontalo. Jurnal Cahaya Keadilan, 5(2), 60. https://doi.org/10.33884/jck.v5i2.810

Nur Utami, A. C., & Raharjo, S. T. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dan Kenakalan Remaja. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(1), 150. https://doi.org/10.24198/focus.v2i1.23131

Prastiwi Andar, D. (2019). Fungsi Ganda Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Kelas II B Tanjung Pati Kabupaten Lima Puluh Kota dalam Pembinaan terhadap Warga Binaan. Jurnal of Anthropological Research, 1(1), 31–37.

Purba, N. D. (2019). Implementasi Peraturan Pemerintah No 31 Tahun 1999 tentang Program Pembinaan Narapidana Anak di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II A Samarinda. Journal Sosiatri-Sosiologi, 7(31), 1–17. https://ejournal.ps.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2019/01/01_format_artikel_ejournal_mulai_hlm_Ganjil (01-08-19-01-09-03).pdf

Setiyawan. (2018). Hakikat pendidikan bagi anak di lpka. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Syafira Salsabillah Inas Maisun. (2020). Efektifitas Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan (ANDIKPAS) DIi Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Jakarta. Jurnal Penelitian Sosial Dan Politik, 9(1).

Undang-Undang Republik Indonesia Tahun 1945 Pasal 31 Ayat 1 tentang Pendidikan Wajib bagi Setiap Warga Negara

Wasi’a, N. N. (2016). Penyelesaian Perkara Kecelakaan Lalu Lintas yang Mengakibatkan Korban Luka Berat yang Dilakukan OLEH Anak (Studi Kasus BP/24/II/2016.SATLANTAS).

Published

2021-07-21

How to Cite

Argita, A., Gunawan, C., Risnawati, R., Syahrini, S., Nasir, N., & Lanontji, M. (2021). Manajemen Pembelajaran: Program Belajar Anak Binaan di Lapas Anak Kota Kendari. Journal of Education and Teaching (JET), 2(2), 121-128. https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.113