Efektivitas Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Daring pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel

Authors

  • Davi Maya Maghrobi Arum Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Wahyuni Suryaningtyas Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Sandha Soemantri Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v3i1.127

Keywords:

Komik Digital, Matematika, Media Pembelajaran

Abstract

The purpose of this study are to describe the teacher's implementation of managing learning, student activities during learning, student learning outcomes, student responses after participating in learning using Digital Comics as an online learning medium on SPLDV material. The method used is quantitative descriptive research with a One-Shot Case Study design. Subject the research consisted of 31 students of SMP Muhammadiyah 13 Surabaya. The results show that (1) the effectiveness of teachers in managing to learn is in the very good category with an average of 95%, (2) the effectiveness of student activities during learning is included in the very active category with an average of 3.70, (3) the effectiveness of completeness results student learning is said to be complete with a classical completeness percentage of 97%, (4) the effectiveness of student responses is included in the very positive category. From the result above, it can be concluded that the use of Digital Comics as an online learning media is effective for students learning mathematics outcomes in SPLDV subjects at SMP Muhammadiyah 13 Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Davi Maya Maghrobi Arum, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Davi Maya Maghrobi Arum, Surabaya 11 September 1999, lulus S1 Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surabaya tahun 2021.

Wahyuni Suryaningtyas, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Wahyuni Suryaningtyas, Surabaya 5 November 1983, lulus S1 Matematika UNAIR tahun 2005. Selanjutnya mengambil magister S2 Statistika lulus tahun 2010. Aktif sebagai dosen di Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya. Sekarang sedang proses untuk pendidikan Doktoral S3 Statistika di ITS.

Sandha Soemantri, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Sandha Soemantri,
Tulungagung 1 Januari 1988
lulus S1 Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surabaya 2012
lulus S2 Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang 2016
Aktif sbg dosen Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surabaya

References

Affidah, A. M. (2017). Efektivitas Penerapan Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) untuk Melatih Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Digital Library of UIN Sunan Ampel, 43-47.

Andesta, L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Di Kelas IV MIN 11 Bandar Lampung. Repository Radenintan.

Astraman, K. A., Dibia, I. K., & Mahadewi, L. P. P. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Bermediakan Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 5(2), 1–10.

Kartika Sari, C. (2019). Pengembangan Komik Digital Berbasis Pendidikan Karakter Pada Materi Pokok Bahasan Bangun Datar Untuk Kelas IV SD/MI.

Kemenkeu. (2005). Undang-undang republik indonesia nomor 14 tahun 2005. https://jdih.kemenkeu.go.id/fulltext/2005/14TAHUN2005UU.htm

Kurniati, D., Rahimah, D., & Rusdi, R. (2017). Efektivitas Media Komik Pada Materi Sifat-Sifat Bangun Ruang Untuk Siswa Kelas V Sd Negeri 6I Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 14–19. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.14-19

Laela, K. (2013). Penerapan Metode Guide Note Taking dalam Pembelajaran Matematika dengan Pokok Bahasan Keliling Dan Luas Lingkaran Pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Muhammadiyah 4 Giri. Muhammadiyah University Of Gresik Repository, 30-31.

Laksana, M. N. (2019). Implementasi Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja di Bengkel Program Keahlian Teknlogi Konstruksi dan Properti SMK N 1 Magelang.

Marsigit, & Roh, A. K. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa SMP Kelas VIII. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta, 50.

Permana sidik, I. (2013). Efektivitas Media Komik Digital Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah. Repository UPI (The Education University)

Rahmah, N. (2013). Hakikat Matematika. al-Khwarizmi, 4. Repository UPI (The Education University)

Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika : Studi Pendahuluan pada Siswa yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia (hal. 227). Semarang: Ikatan Psikologi Perkembangan.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA

Published

2021-12-27

How to Cite

Maya Maghrobi Arum, D., Suryaningtyas, W. ., & Soemantri, S. (2021). Efektivitas Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Daring pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Journal of Education and Teaching (JET), 3(1), 24-36. https://doi.org/10.51454/jet.v3i1.127