Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Matematika berdasarkan Aspek Munandar

Authors

  • Siti Ulpatun Nadhiroh Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v4i1.135

Keywords:

Creative thinking ability, learning mathematics

Abstract

The ability to think creatively is an ability that must be mastered to find new ideas that are different from those that already existed before. This study aims to determine the existence of students' creative thinking skills in learning mathematics based on Munandar aspects. Using exploratory research procedures with a systematic literature review research model by analyzing a sample of 16 scientific articles downloaded from Google Scholar. These articles discuss creative thinking skills based on Munandar aspects, namely fluency, flexibility, originality, elaboration. From some of the data excavated, the results of the research on students' creative thinking skills based on the Munandar aspect showed that junior high and high school students were higher in the fluency aspect and obtained a percentage of 29% of all aspects with an average of 56. While the flexibility and elaboration aspects obtained a percentage 24% of all aspects with an average of 46.5. In the aspect of authenticity, it obtained a percentage of 23% of all aspects with an average percentage of 44.5.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Jenal, Euis Eti Rohaeti, and M Afrilianto. 2018. “Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Smp Kelas Viii Pada Materi Bangun Ruang.” JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 1(4): 779.

Amtiningsih, Septi, Sri Dwiastuti, and Dewi Puspita Sari. 2016. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Melalui Penerapan Guided Inquiry Dipadu Brainstorming Pada Materi Pencemaran Air Improving Creative Thinking Ability through Guided Inquiry Combined Brainstorming Application in Material of Water Pollution.” Proceeding Biology Education Conference 13(1): 868–72.

Anggraini, Titin, Saidil Mustar, and Dini Palupi Putri. 2020. “Peningkatan Kreativitas Berpikir Siswa Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pai.” Al-Mau’izhoh 2(2): 1–17.

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, Vol. 6 No. 2.

Armandita, P. d. (2017, September). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Pembelajran Fisika Di Kelas XI MIA 3 SMA Negeri 11 Kota Jambi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol. 10.

Effendi, K. N. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP kelas VII dalam Penyelesaian Matematika Statistika. Jurnal Analisa, Vol.3 No. 2, 130-137. Diambil kembali dari http://jurnal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index

Elizabeth, A., & Sigahitong, M. M. (2018, Desember). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik SMA. Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, Vol. 6, No. 2. doi:e-ISSN: 2540-7899

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan pikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. Jurnal Edumath, 155-163. Diambil kembali dari ISSN Online : 2356-2056

Firdaus, H. M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dan Proses Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP pada Pembelajaran Biologi. Indonesian Jurnal of Biologi Education, Vol.1 No.1, 21-28. Diambil kembali dari http://ejournal.upi.edu/index.php/asimilasi

Florentina, Noviyani, and Leonard Leonard. 2017. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 7(2): 96–106.

Hasanah, M., & Haerudin. (2021, Maret). Analisis Kemampuan Berpikir Kretif Matematis Siswa Kelas VIII SMP Pada Materi Statistika. MAJU, Vol. 8 No. 1, 233-243. doi:e-ISSN: 2579-4647

Hidayat, P. W., & Widjajanti, D. B. (2018, September). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dan Minat Belajar Siswa Dalam Mengerjakan Soal Open Ended Dengan Pendekatan CTL. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 13 No. 1, 63-75. Diambil kembali dari http://journal.uny.ac.i/index.php/pythagoras

Ikromi, Syaiful Lutfi. 2018. “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Melalui Pembelajaran Open-Ended Pada Materi SPLTV.” Jurnal Matematika Statistika dan Komputasi 15(2): 104.

Kholifah, A. N. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Hynoteaching Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dan Anxiety Peserta Didik. Diambil kembali dari file:///E:/Materi%20kuliah/artikel/arti/skripsi.pdf

Laksono, D., & Effendi, K. N. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP Negeri Di Kabupaten Karawang pada Materi Bangun Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Vol. 4, No. 3. doi:10.22460/jmpi.v4i3.507-516

Lumbantobing, S. S., & Azzahra, S. F. (2020, November). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Melalui Penerapan Pendekatan STEAM (Science, Tecnology, Engineering, Arts And Mathematics). Jurnal Dinamika Pendidikan, Vol. 13 No. 3, 393-400. doi:10.33541/jdp.v12i3.1295

Mahmudi, A. (2010). Mengukur Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Pendidikan Matematika FMIPA UNY Yogyakarta Makalah Disajikan Pada Konferensi Nasional Matematika XV UNIMA Manado.

Masyhur, F. (2017, Juli). Penelitian e-Government Indonesia : Studi Literatur Sistematis dari Perspektif Dimensi Pemeringkatan e-Government Indonesia (PeGI). IPTEK-KOM, Vol. 1 No. 1, 51-62.

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.

Muthaharah dkk, Y. A. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Sisw SMP dalam Menyelesikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online), Vol. 2 No.1, 63-75. doi:ISSN 2550-0481

Noviyana, H. (2017). Pengaruh Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa. Jurnal Edumath. Diambil kembali dari http://ejornal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/edumath

NTCM. (2000). Principles and strandars for school mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Putri dkk, C. A. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Brain-Based Learning. Jurnal Didaktik Matematika, Vol.6 No.1, 2548-8546(e). doi:10.24815/jdm.v6i1.9608

Qomariyah, D. N., & Subekti, H. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif : Studi Eksplorasi Siswa SMPN 62 Surabaya. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, Vol. 9, No. 2, Hal. 242-246. doi:http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pens/index

Rachman, A. F., & Amelia, R. (2020, Maret). Analisis Kemampun Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Di Kabupaten Bandung Barat Dalam Menyelesaikan Soal Pda Materi Trigonometri. MAJU, Vol. 7 No. 1, 83-88. doi:e-ISSN: 2579-4647

Santi, I. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMK pada Materi Barisan dan Deret di Kota Pekanbaru. Jurnl Derivat, Vol. 2 No.2. Diambil kembali dari ISSN: 2407-3792

T, R., Laurens, T., & Moma, L. (2019, Oktober). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SD Negeri 40 Ambon pada Materi Bangun Datar. Jurnal Magister Pendidikan Matematika, Vol. 1 No. 2, 93 - 103. doi:https://doi.org/10.30598/jumadikavol1iss2year2019page91-101

Triandini, E. d. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Indentifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems (IJIS), Vol. 1 No.2, 63-77.

Trianggono, Mochammad Maulana. 2017. “Analisis Kausalitas Pemahaman Konsep Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pemecahan Masalah Fisika.” Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK) 3(1): 1.

Trisnawati, I. (2018, Mei). Analisis Kemmpuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Kelas XI pada Materi Trigonometri Ditinjau dari Self Confidence. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Vol. 1 No. 3. doi:10.22460/jpmi.vli3.383-394

Ulandari dkk, N. (2019). Efektivitas Model Pembeljaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 03 No 02, 227-237. doi:P- ISSN : 2614-3038

Undang-Undang No 20 Tahun 2013 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2013).

Windasari, A. D., & Cholily, Y. M. (2021, Maret). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Memecahkan Masalah HOTS dalam Setting Model Kooperatif Jigsaw. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 5 No. 1, 623-631. doi:E-ISSN : 2579-9258

Published

2022-11-09

How to Cite

Ulpatun Nadhiroh, S. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Matematika berdasarkan Aspek Munandar. Journal of Education and Teaching (JET), 4(1), 98-109. https://doi.org/10.51454/jet.v4i1.135