Analysis of Science Generic Skills and Students' Conceptual Understanding in MASTER Learning
DOI:
https://doi.org/10.51454/jet.v4i2.222Keywords:
MASTER Learning Model, Discussion Methods, Concept Comprehension, Science Generic Skills, Physics SubjectsAbstract
Physics learning is the process of students mastering mathematical concepts in life that are solved through complicated formulas. The research aims to determine the effect and increase in students' conceptual understanding and science generic skills in physics lessons. This research belongs to the experimental research type with a quasi-experimental design using the One Group Pretest-Posttest Design. Sample selection used Nonprobability sampling (total or saturated sample) consisting of 18 eighth-grade students. Data collection techniques used tests and observations. The statistical test results show that tcount < ttable indicates the influence of using the learning model. The study concludes that the use of the MASTER (Motivating, Acquiring, Searching, Triggering, Exhibiting, and Reflecting) learning model with discussion methods can improve students' conceptual understanding and science generic skills in physics. The application of the MASTER learning model is able to improve students' conceptual understanding and science generic skills as seen from the test results before and after treatment, with the post-treatment test results being higher than the pre-treatment test results. The research results show the N-Gain test results for the conceptual understanding variable at 0.18 and for the science generic skills variable at 0.7.
Downloads
References
Adi, N. P., Yulianto, R. A., & Zaini, M. (2019). Menumbuhkan Sikap Ilmiah (Kolaborasi, Keterbukaan Diri, dan Tanggung Jawab) Melalui Pembelajarn Kontekstual. Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 5(2). http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v5i2.98
Andira, & Yoga. (2020). Keefektifan Virtual Class dengan Google Classroom dalam Pembelajaran Fisika di masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah, 4(1). https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.669
Anggraeni, N. M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran MASTER dan Assesmen Autentik terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Payangan. e-Journal Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.23887/jpepi.v4i1.1187
Arafah, M., & Nurhayati. (2020). Analisis Kualitas Pembelajaran Penerapan Strategi TANDUR pada Konsep Sistem Eksresi Manusia (Studi Kasus pada Kelas IX-2 SMP Negeri 1 Sengkang Kabupaten Wajo). Journal of Education and Teaching, 1(2). https://doi.org/10.51454/jet.v1i2.15
Azizah, D., Innayah, R., & Mardhiyana, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran MASTER terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa di SMA N 1 Doro. Jurnal Litbang Kota Pekalongan, 16.
Baroroh. Guru Mata Pelajaran IPA Kelas VIII, wawancara oleh penulis di Mts Ma’arif 03 Sojokerto, 26 Januari 2022.
Dewi, L., Jumini, S., & Adi, N. P. (2022). Implementasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Murid pada Mata Pelajaran IPA. Journal of Education and Teaching, 6(1). https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.190
Dudeliany, J. A., Mahardika, I. K., & Maryani, M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Disertai LKS Berbasis Multirepresentasi pada Pembelajaran IPA-Fisika di SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3). https://doi.org/10.19184/jpf.v3i3.23281
Ermawati, E., Sugiarto, R., & Vebrianto, R. (2018). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa . Journal of Natural Science and Intergation, 1(2). http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v1i2.6589
Ferinaldi, Fitri, A., & naggraeni, N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Mandiri Tipe MASTER Siswa Kelas VIII SMP N 22 Merangin,. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2).
Hatanti, U., Holisin, I., & Suprapti, E. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Flipped Classroom dengan Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi WhatsApp dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Education and Teaching, 6(1) . https://doi.org/10.51454/jet.v3i1.121
Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD. Jurnal Kontekstual, 1(2). https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i02.162
Irwanto, H. D., Jumini, S., & Maryono. (2020). Penggunaan Majalah Fisika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau dari Kreativitas Siswa SMA 2 Wonosobo Tahun Ajaran 2018/2019. PROSIDING Seminar Nasional Pendidikan Fisika FITK USIQ , 2(1).
Jumini, S. (2016). Problem Based Learning Berbasis Inquiry Ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Kajian Pendidikan Fisika, 2(1). http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v2i01.3
Martinah, A. S., Kharisma, O. H., Nasution, S. P., & Pahrudin, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran master terhadap literasi matematis ditinjau dari perbedaan gender. Journal of Mathematics Education and Science, 2(2).
Nadhiroh, S. U., Kristanti, F., & Suprapti, E. (2023). Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Matematika berdasarkan Aspek Munadar. Journal of Education and Teaching, 4(1). https://doi.org/10.51454/jet.v4i1.135
Nurlaili, & Febrina, O. (2021). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran MASTER Terhadap Hasil Belajar Kimia pada Pokok Bahasan Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Seminar Nasional Pendidikan dan Manajemen Pendidikan.
Nyoman, D., & Nyoman, N. (2013). Implementasi Supervisi Akademik dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Menyusun RPP pada Guru Matematika Sekolah Dasar Anggota KKG Gugus IV Kecamatan Sukasada. e-Jornal Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan dasar, 3.
Purwana, U. (2012). Profil Pengetahuan Awal (Prior Knowledge) Siswa SMP tentang Konsep Kemagnetan,” Jurnal Pendidikan MIPA. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(2).
Ramadayanty, M. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis Multiple Representation untuk Melatihkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 4(1). https://doi.org/10.33369/jkf.4.1.17-24
Riyanti, P., & Putro, S. P. (2011). Meningkatkan Aktivitas Belajar (Active Learning) Siswa Berkarakter Cerdas dengan Pendekatan Sains Teknologi (STM). Jurnal FKIP UNNES, 1(2).
Rohmawati, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sejarah pada Kompetensi dasar Mendeskripsikan Tradisi sejarah. Jounal of Education and Teaching, 1(2). https://doi.org/10.51454/jet.v1i2.48
Rosdiana, L., Jumini, S., & Khoiri, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran STEAM (Science Technology Eigineering Art and Mathematics) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Al-Qalam, 21(1).
Rosmalinda, D. (2019). Model MASTER dan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Head Together: Pengaruh terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal Of Education in Mathematics, 2(1).
Santoso, N. (2013). Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Matematika dengan Strategi MASTER dan Penerapan Scaffolding,” UNNES Journal of Matematcis Education Research. UNNES Journal of Matematics Education Research, 2(2).
Sapitri, D. Sitompul, S. S., & Mursyid (2022). Penerapan Model MASTER untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik tentang Tekanan Zat Padat,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(6). http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v11i6.54963
Subeni, L. (2018). Penerapan Konsep Accelerated Teaching Model MASTER untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Luwu. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar, 6(2). https://doi.org/10.26618/jpf.v6i2.1291
Tarihoran, H. S. (2020). Upaya Peningkatan Pemahaman Pembelajaran Fisika Materi Listrik Statis Melalui Metode Pembelajaran Studi Kasus pada Siswa di SMA Negeri 1 Pinangsori,” Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 3(2). http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v3i2.135-140
Wahyuni. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran MASTER Berbantuan Mind Mapping Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 10(2).
Widiyono, A., & Millati, I. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspektif Merdeka Belajar di Era 4.0 . Journal of Education and Teaching, 2(1). https://doi.org/10.51454/jet.v2i1.63
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Makrifatul Khasanah, Sri Jumini, Nugroho Prasetya Adi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.