Implementasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Murid pada Mata Pelajaran IPA

Authors

  • Lusiana Dewi Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sains Al-Quran-Wonosobo
  • Sri Jumini Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sains Al-Quran-Wonosobo
  • Nugroho Prasetya Adi Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Sains Al-Quran-Wonosobo

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.190

Keywords:

literacy tree, literacy science, science subjects

Abstract

The low scientific literacy in Indonesia shows that students don’t understand the concepts, processes, and applications of science in life. This can be overcome by the application of teaching aids in learning activities, by literacy tree. The research was conducted with the aim of knowing an increase in students' scientific literacy by applying the media literacy tree to science subjects. This research is an experimental study with a true experimental design using a pretest-posttest control group design. The sample selection in this study used a cluster random sampling technique, taking a sample of 64 students who were divided into the experimental group and the control group. The results of the study indicate that the average N-Gain test in the experimental is 0.6 and the control is 0.4. The results of the statistical test tcount > ttable, means a significant difference between the control and experimental groups. The study concluded the scientific literacy of the experimental by applying the literacy tree media was superior to the scientific literacy of the control by applying conventional media so that the application of the literacy tree media into learning activities could improve students' scientific literacy in science lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan LiterasI Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.

Arsyad, M. Z. T. (2020). Pengembangan Keterampilan Menulis Reflektif Siswa Sekolah Dasar melalui Pohon Literasi. 2(2), 35–41.

Auliaty, Y., Siregar, R., & Alawiyah, N. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF ALAT INDRA PENDENGARAN BERBASIS LITERASI SAINS PADA MUATAN IPA UNTUK KELAS IV SEKOLAH DASAR. Education Technology Journal, 1(2), 12.

Budiarti, I. S. & Tanta. (2021). Analysis on Students’ Scientific Literacy of Newton’s Law and Motion System in Living Things. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 9(1), 36–51.

Caesarani, S., Sucianti, R. M., & Nasrullah, A. (2022). Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Peta Konsep pada Pokok Bahasan Lingkaran. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 15(1), 19.

Djasmita, N. K. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Peta Konsep Berbasis Media Visual terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X [Skripsi]. UIN Raden Intan.

Doloksaribu, F., & Suaka, I. Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Melalui Penerapan Pembelajaran Praktikum Kimia Pada Siswa SMAN 4 Jayapura. Jurnal Abmas, 21(2), 5.

Fananta, M. R., Widjiasih, A. E., Setiawan, R., Hanifah, N., Miftahusururi, Nento, M. N., Akbari, Q. S., & Ayomi, J. M. (2017). Materi Pendukung Literasi Sains. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Handayani, T. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. E. W., 4(1), 8.

Hasasiyah, S. H., Hutomo, B. A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP pada Materi Sirkulasi Darah. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 5–9. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.193

Hewi, L., & Saleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4(01). https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2018

Irwan, A. P. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Ditinjau dari Kemampuan Menyelesaikan Soal Fisika di SMAN 2 Bulukumba. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 15(3). https://doi.org/10.35580/jspf.v15i3.13494

Isnaini, M., Puspita, A., Utami, L. S., & Damayanti, N. W. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMPN 19 Mataram. ORBITA, 4(1).

Juniati, N., Jufri, A. W., & Yamin, M. (2020). Penggunaan Multimedia Pembelajaran Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pijar Mipa, 15(4), 312–316. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i4.1975

Kemendikbud. (2019). Pendidikan di Indonesia Belajar dari Hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan.

Latip, A., & Faisal, A. (2021). Upaya Peningkatan Literasi Sains Siswa melalui Media Pembelajaran IPA Berbasis Komputer. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 444. https://doi.org/10.52434/jp.v15i1.1179

Nurfadhilah, S. N. (2021). Media Pembelajaran. CV Jejak.

Nurhayati, S., & Winata, A. (2018). Pembelajaran dengan Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas I SDN Sidorejo I Tuban pada Tema Peristiwa Alam dan Subtema Bencana Alam. Jurnal Teladan, 3(1), 16.

P, N. A. A., Suryanda, A., & W, R. D. (2018). Hubungan Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA di Jakarta Timur. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 7(2), 161–171. https://doi.org/10.26877/bioma.v7i2.2804

Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). PENTINGNYA LITERASI SAINS PADA PEMBELAJARAN IPA SMP ABAD 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24–29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.173

Priyandana, I. W. P., Dibia, I. K., & Ujianti, P. R. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA melalui Media Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Aplikasi Edraw Mindmaster. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(2), 287–294.

Puspitasari, H., Wilujeng, I., & Haristy, D. R. (2021). Keefektifan Interactive E-Book IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP pada Masa Pandemi Covid-19. AL ULUM JURNAL SAINS DAN TEKNOLOGI, 6(2), 49. https://doi.org/10.31602/ajst.v6i2.4844

Solihin, L., Utama, B., Pratiwi, I., & Novirina. (2019). Indeks Aktivitas Literasi Membaca 34 Provinsi. Pusat Penelitian dan Kebudayaan, Badan Penelitian dan Pengembangan.

Susiati, A., Adisyahputra, & Miarsyah, M. (2018). Correlation of comprehension reading skill and higher-order thinking skill with scientific literacy skill of senior high school biology teacher. Biosfer, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.11-1.1

Sutrisna, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2683–2694.

Usman, U., Arfin, A., Amaludin, R., Nurlina, N., & Risnajayanti, R. (2021). Analisis Penerapan Media Pembelajaran berbasis E-Lumak pada Mata Kuliah Statistik Pendidikan PG-PAUD UM Kendari. Journal of Education and Teaching (JET), 3(1), 1–11. https://doi.org/10.51454/jet.v3i1.119

Zhang, L., Zhang, H., & Wang, K. (2020). Media Literacy Education and Curriculum Integration: A Literature Review. International Journal of Contemporary Education, 3(1), 55–64.

Downloads

Published

2022-08-14

How to Cite

Dewi, L., Jumini, S., & Prasetya Adi, N. (2022). Implementasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Murid pada Mata Pelajaran IPA. Journal of Education and Teaching (JET), 3(2), 247-267. https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.190