Efektifitas Peran Komite Sekolah dalam Peningkatan Mutu Sekolah

Authors

  • Firman Firman Program Studi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Arfin Arfin Program Studi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.187

Keywords:

effectiveness, school committee, quality, role

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of the school committee's role in quality improvement. This study uses a qualitative method, namely to describe the effectiveness of the four roles of the school committee, namely as a giver of consideration, as a controller, as a supporter, and as a mediator. The research subjects were the head of the school committee, the principal, committee members, teachers, parents of students, the community, and school stakeholders. Data were collected through interviews, document studies, and observation. The data analysis technique uses the process of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Checking the validity of the data is done through the credibility test of the data. The results of the study found that the role of the school committee was effective in improving quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asra. (2016). Peran komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan pada jenjang smp di kabupaten konawe. DIALEKTIKA: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Matematika, 1(2), 195–206.

Depdiknas. (2001). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sekolah. Depdiknas.

Irawan, E., Nurhadi, & Yuhastina. (2021). Peran komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan : Studi pada SMP Negeri 1 Surakarta. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 8(1), 15–28. https://doi.org/doi: https://doi.org/10.21831/jipsindo.v8i1.38533 Peran

Lubis, M., Amin, A., & Alimin. (2019). Partisipasi Komite Sekolah Dalam Pencapaian Efektivitas Manajemen Sekolah Dasar. At-Ta’lim, 18(2), 359–372.

Mulyasa, E. (2022). Manajemen Berbasis Sekolah Konsep Strategi dan Implementasinya. Jakarta: Rosdakarya.

Mustadi, A., Zubaidah, E., & Sumardi. (2016). Peran Komite Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, 3, 312–321.

Rasyidi, M. U. (2019). Analisis Peran dan Fungsi Komite Sekolah Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan SD Mu- hammadiyah 3 Pandaan. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 13(20), 35–41. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Riyadi. (2022). Perencanaan Pembangunan Daerah Strategi Mengendalikan. Jakarta: Gramedia.

Sagala, S. (2007). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sinaga, D. (2017). Analisa Peran Komite Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Kecamatan Balige Kabupaten Toba Samosir (Studi Komparatif SMA Negeri 1 Balige dan SMA Negeri 2 Balige). Sosiohumaniora, 19(2), 159–166.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Syam, A. A., & Syamsudduha, S. (2017). Peran Komite Sekolah sebagai Advisory Agency dalam Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah di SMA Negeri 19 Bone. Jurnal Diskursus Islam, 05(3), 148–170.

Published

2022-07-06

How to Cite

Firman, F., & Arfin, A. (2022). Efektifitas Peran Komite Sekolah dalam Peningkatan Mutu Sekolah. Journal of Education and Teaching (JET), 3(2), 203-212. https://doi.org/10.51454/jet.v3i2.187

Most read articles by the same author(s)